mer information finns på http://textilmuseet.se
På dagens agenda stod en heldag på textilmuseet i Borås. Denna entré mötte oss på morgonen, och vi fick berättat för oss att den satts ihop av konstnären Sandra Magnusson, av textila lappar skapade av folk som fått skicka in sina alster till detta ändamål.
Vi fick först en snabb rundvandring där vi blev bekanta med museets varaktiga utställning som är belägen på nedervåningen i byggnaden. Här fanns det olika textila material på väggarna, vilka lätt kunde nås av små barn och undersökas och jämföras. Tanken med utställningen var att visa hur mycket runtomkring oss som är av textil och hur världen skulle se ut utan det. På en av väggarna fanns en jämförelse mellan miljöfarliga textilier kan se ut och hur mer miljövänliga kan se ut (jämför de två översta bilderna nedan). Den vänstra bilden visar de miljöfarliga textilierna. Färgerna på dessa är starkare och mer utmärkande än på den högra bilden, som visar de mer miljövänliga alternativen. Detta tyckte jag var väldigt intressant att se, och jag kan tänka mig att barn skulle kunna tycka detsamma.
MATEMATIK...
Nederst till vänster på bilden nedan är ett stort däck. Guiden berättade att till och med detta däck innehöll textil. Som förstärkningsmaterial i däckets gummi har textil nämligen använts. Detta däck kunde tjäna flera syften. Både för att visa olika textila material och för barn att leka i. Vid lek i däcket fann jag möjligheter till matematiskt lärande. Barns rumsförståelse kunde både utmanas och utvecklas.
Längst ner till höger på bilden nedan visas ett bord som fanns mitt i utställningen. Här kunde barnen pussla olika mönster. Det positiva var att alla pusselbitar passade med varandra på något sätt, vilket underlättade för riktigt små barn. Men äldre barn kanske skulle vilja ha lite mer utmaning? Men syftet med pusslet var förmodligen inte att utmana, utan att låta barnen skapa olika mönster. Detta är väldigt bra för deras matematiska förståelse. Men något som även var negativt med pusselbordet var att påsarna som hänger under bordet var så pass djupa att det kunde vara svårt för de riktigt små barnen att nå ner i dem.
SPRÅK OCH TEXTIL...
Hela utställningen kändes väldigt barnvänlig, och jag skulle lätt kunna tänka mig att ta hit en barngrupp! Mycket av materialet var på barnens nivå, och det fanns möjlighet för barn att känna och jämföra materialen. Det fanns stora ytor för barn att röra sig på, och det fanns saker att göra för de barn som eventuellt tröttnat på utställningen. Det finns mycket att tala med barnen om kring de textila materialen. Hur hade världen sett ut utan textil? Vilka föremål i textil kan barnen komma på? Hur känns materialen? Barnen kan även få olika uppdrag att finna material som är lena, sträva, hårda eller mjuka. Sedan kan man samtala med barnen om skillnaderna och varför det är bra med skillnader.
NÅGRA TRAPPSTEG UPPÅT...
DRAMA OCH SPRÅK...
Rundvandringen fortsatte en trappa upp där det fanns ett hörn där man hade möjlighet att prova kläder från olika tidsepoker. Det fanns hattar, skor, tröjor, byxor, klänningar, väskor... jag, allt man kan tänka sig. Detta känner jag är mycket uppskattat hos barn. De kan få spela teater och gå in i olika karaktärer, eller bara prova olika kläduppsättningar. I båda fall blir barnens språkutveckling i fokus, då de får kommunicera med varandra och med vuxna. Som vuxen skulle man kunna resonera med barnen om vilka kläder de kan testa och hur gamla barnen tror att kläderna är. Barnen får möjlighet att känna på olika textilkvaliteter som kläder har bestått av genom tiderna, och jämföra dessa.
På denna våning fanns även en syhörna och pysselhörna där både vuxna och barn har möjlighet att skapa fritt. Just pysselhörnan känner jag är väldigt aktuell för små barn. I pysselhörnan fick nu vi i kursen nu skapa insekter av, tro det eller ej, gamla slipsar. Idén till denna aktivitet kom ifrån att guiden berättade om alla insekter som kan komma att slå bo i gamla textilier. Vi skulle därför få tillverka ett tygkryp. Jag valde att använda en grönflammig slips tillsammans med en rödflammig för att skapa en skalbagge. Vi fick tillgång till allt möjligt annat material. Som ben valde jag att använda någon slags ståltråd (jag vet inte riktigt vad det egentliga användningsområdet för denna metalltråd är). Jag böjde, klippte och sydde och tillslut hade jag nått ett slutgiltigt resultat av något som då som sagt ska likna en skalbagge (bilden längst ner till vänster). Bilden längst ner till höger visar samtliga gruppkamraters insektsalster.
FIKA...
Efter fikapaus visades vi även runt på utställningen på andra plan, som fanns under begränsad tid på museet. Namnet på denna utställning var Fiber futures, och var en utställning med flertalet japanska textilpionjärers verk. Här berättade guiden att verken inte fick vidröras på grund av att de kan gå sönder. De hade medvetet valt att inte ha några skyddsrep runt verken, för att man skulle kunna komma nära dem. Men trots detta brukade det inte vara några problem med att ta in barn där, berättade guiden. Av något anledning brukade barn bli lugna så fort de kom in i rummet. Atmosfären i rummet ingav ett lugn, tyckte jag. Det fanns inga fönster och ljuset gjorde att det blev mystiskt i rummet. Det kändes som att man kom in i en annan värld.
SPRÅK, MATEMATIK OCH FYSIK...
Flera av föremålen kastade fräcka skuggor på golv och väggar, vilka kan vara spännande att undersöka med barn. I samband med detta kan man även undersöka sin egen skugga. Vad händer om jag rör mig åt det hållet, eller det hållet? Vad beror detta på?
Bara för att man inte får röra verken, betyder ju inte att man inte får befinna sig under eller väldigt nära. Barnen kan därför få testa att ligga på golvet under verken, till exempel på det översta på bilden nedan. Vad ser de? Hur skiljer det sig från olika håll. Här får barnen testa olika perspektiv, och förstå att saker ser olika ut från olika håll. Detta kan komma till använding i deras matematiska förståelse. Enligt Solem & Reikerås (2004, s. 73) kallas detta att se föremål ur olika perspektiv för projektiva rumsbegrepp. Det finns tre olika kategorier av olika rumsbegrepp; euklidiska, topologiska och projektiva.
I verket längst ner på bilden nedan kan barnen så spegla sig, och se olika ljusreflektioner. Egentligen kan det bara vara intressant att se barnen på egen hand undersöka de olika verken och sedan samtala om vad de upplevt.
De båda verken på bilden nedan är ytterligare exempel på hur skuggor kan se ut runt föremålen. Tillsammans med barnen kan man undersöka dessa från olika håll. Hur kommer det sig att de ändras beroende på var man står? Vad kan det vara för material? Detta och mer kan barnen få fundera på.
SPRÅK OCH MATEMATIK...
Verket högst upp i bilden nedan består av stenliknande formationer gjorda av ståltråd. Dessa fick man röra vid. Barnen kan här få jämföra storlekar på "stenarna", räkna dem och klämma på dem. De kan även jämföra former. Vilka är mest lika varandra i form? Det finns även möjlighet för rumsförståelse här. Barnen kan få ställa sig bakom, framför eller bredvid någon av "stenarna".
Vid verket längst ner fanns möjlighet för barn att springa under och titta upp genom textilfibrerna. Detta kan jag tänka mig är både spännande och lärorikt på många sätt. Även här får barnen träna på olika perspektiv och förståelse för rum.
Samtliga av verken var spännande att se på, och jag tror att det hade funnits vinning i att bara låta barnen undersöka mycket på egen hand, men att naturligtvis vara med dem i deras upptäckande och samtala om det.
Enligt Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu (2010, s. 5) kan textil som verktyg i förskolan användas på olika sätt. Björkdahl Ordell, Eldholm & Hagstrand-Velicu beskriver även att textil som redskap i förskolan kan skapa glädje hos barnen genom materialets färg och form, samt genom känslan att ta på materialet. Textil kan även hjälpa barnen att ta till sig matematiska och språkliga begrepp. Enligt Bendroth Karlsson (1998, s. 108) är all estetisk verksamhet ett ypperligt tillfälle att träna begrepp med barnen. Begreppen kommer in i ett sammanhang som gör det lättare för barnen att förstå.
Hela textilmuseet kändes väldigt välkomnande för barn, så det är ett museum jag gärna skulle vilja besöka med barngrupp. Det finns även mycket lärorikt för barn kring till exempel textil, matematik, fysik och språkutveckling. Så det finns bara vinning med ett besök här.
Referenser
Föreläsning/Workshop med Catrin Berg, Textile Fashion Centre
Bendroth Karlsson, Marie (1998). Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur
- Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin (2010). Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande. 1. uppl. [Mölnlycke: Susanne Björkdahl Ordell]
- Emanuelsson, Göran & Doverborg, Elisabet (red.) (2006). Matematik i förskolan. 1. uppl. Göteborg: NCM/Nämnaren, Göteborgs universitet
- Holm, Lars & Laursen, Helle Pia (red.) (2010). Språklig praxis i förskolan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Solem, Ida Heiberg & Reikerås, Elin Kirsti Lie (2004). Det matematiska barnet. 1. uppl. Stockholm: Natur och kultur
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar