torsdag 12 mars 2015

Workshop - Musik #2

Till detta tillfälle hade vi fått i uppdrag att förbereda en musikaktivitet att delge övriga kursmedlemmar. Tillsammans med en vän gjorde jag en aktivitet som liknar dansstopp, men man ska dansa i par på en tidning. Vid varje musikstopp ska tidningen sedan vikas en gång, för att ge paret mindre utrymme att dansa på. Denna aktivitet utmanar verkligen barns motorik och de får lära sig att samarbeta. 

Första halvan av workshoppen gick åt till att tillsammans utföra dessa aktiviteter, samtidigt som vi diskuterade kring vad man behöver tänka på då man gör musiksamling tillsammans med barn för att ge dem största möjlighet att lära sig något kring musik. För det första är det viktigt att inte ge barnen för många instuktioner på en gång, utan vara med i samlingen och ge nya instruktioner under samlingens gång, samtidigt som man gör något. Det är även viktigt att variera användande av så kallat reproducerande arbetssätt och undersökande arbetssätt, eller åtminstone vara medveten om skillnaden och vad man själv använder. Reproducerande arbetssätt är när man härmar och undersökande arbetssätt är lite mer när man får använda sin fantasi. När man sjunger med barnen är det viktigt att sjunga i hög tonart. Barnen har kortare stämband än vuxna, så låg tonart är en fysisk omöjlighet för dem. 

Efter lunch skulle vi få testa på att spela instrument. Vi delades upp i tre grupper och fick turas om att prova att spela på xylofon, gitarr och djembetrumma. Vi fick intruktioner på hur vi enkelt kunde spela de tre instrumenten. Vi koncentrerade oss på en och samma sång; Belle Mama, att spela på samtliga instrument. Som avslutning fick vi välja varsitt instrument och så blev vi en orkester tillsammans, som spelade sången. 


Denna aktivitet gjorde att jag blev medveten om att man inte behöver vara expert på musik för att göra musikaktiviteter tillsammans med barnen. 






Referenser
Workshop med Karin Lindahl, Högskolan i Borås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar