Det var frivilligt att göra färgat papper, vi hällde i grön färg i papperssmeten. Sedan kunde vi dekorera pappret innan vi lade det för torkning.
Jag smetade ut papier-mache-smeten i en liten plastburk och lät den sedan torka. Detta är något jag skulle vilja testa med barn. Man skulle ju kunna skapa precis vad som helst i detta material. Det var även ett härligt material att gegga i. Det tyckte till och med jag som inte gillar att gegga.
Efter den aktiviteten gick vi över till att arbeta i lera. Andersson tog fram tre olika sorters lera, som vi fick testa att gå på. Då kunde vi jämföra hårdheten. Detta var ett väldigt roligt sätt att introducera lera för små barn. Med leran gjorde vi sedan alla möjliga skapelser. Vi skulle ta en lerklump och bara trycka ihop handen, för att skapa roliga figurer, (bilden högst upp till höger). Vi fick även i uppdrag att bygga långa figurer, korta, slingriga, runda, höga... Detta var ett smart sätt att arbeta med lera i förskolan. Då får barnen utforska olika matematiska begrepp. Samtidigt kan de arbeta relativt abstrakt vilket ökar deras kreativitet.
Vi fick i uppdrag att skriva en liten berättelse medan Andersson gav oss olika anvisningar som vi skulle följa. Vi skulle skriva fort och det första vi kom att tänka på. Så här blev resultatet av min berättelse:
"Jag är i ett turkosfärgat landsskap, det luktar kanelbullar. Sirenerna skriker, dagtid. Hett. Porten till tornet är stängd. Porten öppnas långsamt. Stor gård, med stearinljus som flyter i lava. Luktar brännt. Känns lite farligt. Grönt lejon komemr och möter mig. Trappan upp i tornet går i spiral. Underlaget är mjukt. Känns som att man flyter. Känns som sirap. Kommer upp till tornet. Hamnar på en balkong. Det känns hett. Det turkosa landsskappet skimrar. Himlen är orange. Jag är ensam. Jag vänder tillbaka in i tornrummet. På golvet ser jag en guldig knappnål. Jag tar upp den och tänker på bildsalen. Vips så är jag tillbaka."
Som avslutning fick vi skapa i plastelina och play-do lera. På bilden längst ner har jag gjort bollar av play-do-lera i så gott som alla färger som finns. Här fick jag tänka i volym. Hur mycket lera behöver jag ta för att få färgen lite ljusare/mörkare. Aktiviteten som den såg ut här kan vara lite för svår för barn i förskolan, men man kan ju förenkla den lite så att den passar. Man kan börja med att försöka skapa olika gröna nyanser till exempel.
Referenser
Workshop med Mats Andersson, Högskolan i Borås
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar